Queenstown; The adrenaline-rush capital of NZ

28 december 2014 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Als je denkt dat we hier in NZ aan het einde van het jaar 2014 inkakken heb je het mis, Queenstown is een zinderende stad vol toeristen en actie. Het begon hier rustig aan met de gondel omhoog waar we, naast het genieten van het mooie uitzicht, 2 luge-rides hebben gemaakt, dit is zoiets als rodelen maar dan zonder sneeuw.

In Queenstown kun je ook kiezen voor 3 verschillende plekken om te bungyjumpen. Bovenaan de gondel heb je de ‘Ledge Bungy’ van 47m. waar je freestyle sprongen kunt maken. De jump vanaf de Kawarau Bridge (43m.) heeft een historische waarde want hier is het bungyjumpen allemaal begonnen. Met de Nevis Jump echter spring je 3x zo diep (134 m. en een vrije val van 8,5 sec.) en dit is tevens de diepste jump van NZ. Met al deze informatie moet je dan gaan kiezen, als je wilt jumpen tenminste! Voor mij is het letterlijk en figuurlijk ‘loslaten’, de controle overgeven en je kwetsbaar opstellen een doel op zich, waarvoor ik soms echt veel moed en kracht nodig heb. Ik dacht mezelf met bungyjumpen dan maar tot het uiterste uit te dagen; de Nevis Bungy dus (sorry mam!!!). ‘Ze’ vonden het hier maar ‘brave’ voor de allereerste sprong en ikzelf toen eigenlijk ook wel. De nacht vóór de jump heb ik dan ook beduidend minder goed geslapen! Volgende dag was het vanaf de Kawarau Bridge nog een flinke rit omhoog met een 4WD-bus, vervolgens met een horizontale lift naar het platform om de afspraak met mezelf na te komen en zo heel erg ‘brave’ voelde ik me op dat moment echt niet. Met de woorden: ‘Ik kan het, ik wil het, ik doe het’ overgaand in één langgerekte schreeuw wierp ik mezelf in het diepe. Nou, ik kan zeggen dat het voelde als een echte overwinning op mezelf, wat duren seconden met een uiteindelijke valsnelheid van 130 km/u lang zeg. Als ik mezelf terugzie op foto of video springen de tranen in mijn ogen van emotie;  “I did it”!!!

De laatste activiteit vanuit Queenstown was met een Jetboat over de Dart River vanaf Glenorchy naar Paradise. Keihard scheerden we over het water in een adembenemende omgeving, we werden door de kaptein getrakteerd op allerlei fratsen waarbij we flink nat werden. Lord of the Rings fans herkennen deze prachtige omgeving want er zijn hier flink wat scenes opgenomen, evenals een hoop reclamespotjes voor allerlei landen (b.v. die van de Milka chocolade).

Wij hebben als toerist in Queenstown  flink bijgedragen in het vrijmaken van adrenaline, de ‘oudjes’ zijn nu weer toe aan wat rust. We’re heading to Milford Sound.