Dunedin, Otago Peninsula, Moeraki Boulders and Oamaru

10 januari 2015 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Langzaam trekken we langs de oostkust omhoog en zien we weer uitermate mooie stekjes, daarbij is het weer zeer aangenaam maar blijven we naast de zomerkleding evengoed de windjas, lange broek en de muts nodig hebben. Het kan behoorlijk waaien en afkoelen hier.

Net onder Dunedin zijn we met een flink steil wandelpad naar ‘Tunnelbeach’ gelopen, een strandje waarbij je letterlijk door een natuurlijk tunneltje moet gaan om er te komen. Het strandje is omringd door een fantastische rotspartij met een uitloper de zee in.

We zijn op ‘wildlife’ tour geweest en hebben hierbij de zeldzame ‘Royal Albatross Colony’ gezien op het uiterste puntje van de Otago Peninsula rechts van Dunedin, de enige plek in de wereld waar deze vogels op het vasteland broeden. Ze kunnen van kop tot staart wel 1,2 m. groot worden en een vleugelwijdte van 3,3 m. hebben. Met wind vliegen ze majestueus door de lucht. Ook zijn we, behangen met verrekijker en fototoestel, met dezelfde excursie op een privé strand geweest waarbij we veel fur seals en geeloog pinguïns hebben gezien. Van beide ook heel goed de pups kunnen spotten, erg leuk! Wat zijn pinguïns toch ontzettend grappige beestjes als ze vanuit de zee het strand op waggelen richting hun nest.

Bij Moeraki kun je op het strand de bekende ‘Boulders’ bekijken. Dit zijn echt gigantische grote en ronde stenen die ontelbaar jaar geleden vanuit de oceaan op het strand zijn gekomen. Met laagtij kun je echt bij de stenen komen, met hoogtij verdwijnen ze (gedeeltelijk) onder water. Een plek die een hoop toeristen trekt dus je moet veel geduld hebben om een foto te maken waarop geen onbekenden staan.

In Oamaru hebben we op een camping overnacht aan de haven. Het stadje zelf heeft sommige van NZ best behouden historische (uit de 19e eeuw!!!) commerciële gebouwen veelal opgebouwd uit de ‘local limestone’. Klassiek en koloniaal in uitvoering (gotisch en neoclassicistisch) waan je je even in Italie en met de inrichting van pandjes en winkels doet het wat westernachtig en jaren ’70 aan. Oamaru staat er verder om bekend dat niets hier snel beweegt: ‘Tourists saunter, locals linger and pinguïns waddle’, kortom een plek om te onthaasten of in ons geval om lekker onthaast te blijven. De borden langs de weg met overstekende pinguïns staan hier overigens niet voor de show, ’s avonds tegen duisternis steken de kleine blauwe pinguïns vanuit de haven de weg over en lopen dan langs je camper om hun nestjes op te zoeken onder het keukengebouw van de camping, je hoort de pups schreeuwen om hun ouders met voedsel. Terwijl je staat te praten waggelen ze echt voorbij, een fantastische gewaarwording.

Vandaag zijn we vanaf de oostkust weer landinwaarts getrokken richting Mt. Cook en Lake Tekapo. Dat we ‘ons huis’ moeten gaan inleveren in Christchurch en al onze (extra) spullen weer moeten proppen in de reistassen komt akelig dichtbij, nu nog effe niet aan denken!!!

1. Judith:
    10 januari 2015
    Geniet nog maar even van jullie droomreis. Hier is het storm- en regenachtig! Check bij wifi even een videoboodschapje van mama. Ze maakte het goed gisteravond! :) x
  2. Nienke:
    11 januari 2015
    Wat een geweldige plaatjes! Geniet nog heel hard...voor je het weet. maar daar denken jullie nog even niet aan (wij wel hoor....zo stiekem. In 35 missen we je wel).
    Have fun!
    Liefs Nienke