Hong Kong; another world!!!!

26 januari 2015 - Hong Kong Island, China

Met de rust, ruimte en no-nonsense van NZ nog in ons achterhoofd is de overgang naar het snelle, volle, kitscherige en altijd lawaaiige Hong Kong wel héél erg groot. In één Hong Kongse seconde hebben we al meer getoeter gehoord dan in 11 weken NZ’ se tijd! Ook de ogenschijnlijk emotieloze en in zichzelf gekeerde Chinees versus de toegankelijke en vriendelijke New Zealander is effe wennen. En dan hebben we het nog niet gehad over de luchtkwaliteit, het regent mondkapjes hier! Verder is hier elke horizontale vierkante meter velen malen meer waard dan goud, alleen maar hoogbouw om je heen. Voor een eigen auto betalen mensen hier alleen al gauw 600 euro per maand aan parkeerkosten. Naast de jetlag hebben we dus ook wat last van ‘pleklag’!

Na 31 uur reizen echter met een goede sushi en nachtrust in het Eaton Hotel achter de rug zien we weer lichtpuntjes in de Hong Kongse chaos. Het is tenslotte ook een geweldig bijzondere plek om ‘even’ deel van uit te mogen maken: het kleurrijke en drukke straatbeeld, het groen en de rust in de parken, de lichtshow gezien vanaf Kowloon naar de skyline van Hong Kong Island (zie ook bij video), de Blueberry muffin met koffie bij Starbucks, de langste suspensionbridge in de wereld (Tsing Ma Bridge), minstens 20 Ferrari’s op de parkeerplaats van een hotel, excursie naar Lantau Island met het bezoek van een oud vissersdorp (Tai O Village)/ de bijna 30 m. hoge bronzen Buddha & de Po Lin Monastery/ de Ngong Ping Cable Car terug naar de stad, Victoria peak Tram op Hong Kong Island met bovenop vanaf het terras met 360 graden uitzicht de gigantisch indrukwekkende skyline (zie ook bij video), de langste roltrap in de wereld (800 m.) en natuurlijk de outlet (vooral kijken, kijken en niet kopen i.v.m. limiet aan bagage).

Tjonge jonge, wat een geweldige afsluiting van onze wereldreis was Hong Kong maar de neiging om te gaan emigreren geldt nog steeds alleen voor NZ!!!