Noordereiland-Zuidereiland

4 december 2014 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Na (bijna 2200 km op de teller en) 4 weken Noordereiland nemen we hier ietwat weemoedig afscheid van, we hebben daar immers zoveel mooie momenten en indrukken gehad.

Vanaf Wellington 3,5 uur op de ferry naar Picton en als we de Nieuw-Zeelanders moeten geloven gaan we op het Zuidereiland nog veel meer moois zien. Om even terug te komen op de mensen die hier wonen, wat zijn en blijven ze ontzettend relaxed, aardig en voorkomend zeg. We hebben al met zoveel ‘locals’ gesproken die zo behulpzaam zijn, geïnteresseerd zijn in wie wij zijn en wat we (gaan) doen, goede tips geven om te zien/doen als toerist en die je zelfs uitnodigen bij hen thuis, gewoon voor een chat of om te overnachten.

Onze ‘Europese efficiëntie, haast, afstandelijkheid en achterdochtigheid’ maakt langzaam plaats om geheel mee te gaan in deze open benadering van mensen en in de rust van het hier en nu, wat een luxe en complementerend gevoel is dat zeg! Lijkt ons helemaal niet verkeerd om deze insteek zo veel mogelijk eigen te maken en vast te houden als we weer thuis zijn.

Het zijn er maar weinig (4,5 miljoen) maar de wereld is echt een stukje mooier met Nieuw-Zeelanders erin.

1. Anja:
    4 december 2014
    Wat mooi verwoord; het verschil in denken, doen, handelen, leefstijl tussen Europeanen en Nieuw Zeelanders!! Ik voelde dat in Indonesie ook zo sterk, dat verschil. Heb het gevoel dat het wel vooral ons werelddeel is dat zo gestresst is altijd..... Hou vast dit!!! En plezier verder!! Knuffel!
  2. Gert:
    4 december 2014
    Hoi Ed en Elize,
    Ik ben jaloers, jullie hebben het echte reizigersgevoel te pakken! Vasthouden; niet alleen daar, maar de rest van het jaar en bij voorkeur de rest van je leven (!) Een van de dingen die ik heel leuk vond om te doen op het zuider eiland was de Abel Tasman Coast track; wandelen door de meest overweldigende natuur afgewisseld met prachtige baaien. Wie weet gaan jullie dat nog doen, er valt zoveel te doen en te zien. Blijf genieten en veel plezier tussen de kiwi's.